Volgens initiatiefnemer Marc Schoutens van ontwikkelaar Mobillion werkt de tool heel eenvoudig: ‘Als P&O’er maak je een account aan op de website van Recruitr. Je geeft aan hoe de advertentie moet heten en je plaatst een link naar de vacature op je eigen website. Vervolgens stuur je een e-mail naar je medewerkers met daarin een link. Met een paar muisklikken staat er vervolgens een widget met de vacatureadvertentie op hun Hyves- of LinkedIn-pagina. Volgens Schoutens zijn er verschillende voordelen aan verbonden: In de eerste plaats zijn de wervingskosten veel lager als je via het netwerk van je eigen personeel werft. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat referral recruitment zeer effectief is. Medewerkers die via-via zijn binnengekomen blijven niet alleen langer bij een organisatie, maar ze zijn ook vaak beter gekwalificeerd dan medewerkers die met traditionele methodes zijn binnengehaald. Daarnaast willen werkzoekenden tegenwoordig meer achtergrondinformatie over hun potentiële nieuwe werkgever. Ze hechten meer waarde aan zaken als de bestaande bedrijfscultuur en het karakter van het bedrijf.’ De tool is inmiddels in de praktijk getest door een paar bedrijven. Een daarvan is Conclusion. Kees Froeling: ‘We hebben het verspreid onder een paar afdelingen, we hebben het dan over ongeveer 70 medewerkers. We merken dat 60 procent van de mensen de widget ook echt op hun social media-pagina wil plaatsen. Bij ongeveer 15 procent daarvan heeft het in de afgelopen twee weken daadwerkelijk geleid tot doorklikken. De proef is nog maar jong, maar we willen er zeker mee doorgaan omdat het een goede manier is om jongere mensen mee te bereiken.
Gelezen op P&O actueel
Geen opmerkingen:
Een reactie posten